- Rdz 1,26 - Uczyńmy człowieka...
- Iz 35:4-5, On sam przychodzi, by zbawić was...
- Mt 4:5-7 - Kuszenie Jezusa
- Mt 16:16, Ty jesteś Mesjasz, Syn Boga żywego...
- Mt 26:63-65, Czy Ty jesteś Mesjasz, Syn Boży
- Łk 10:22, Ojciec mój przekazał Mi wszystko...
- Jana 1:1, Bogiem było Słowo...
- Jana 5:23: aby czcili (szanowali) Syna...
- Jana 14:9 - Pokaż nam Ojca...
- Jana 14:10 - Jezus w Ojcu
- Jana 14:14 - O cokolwiek prosić mnie będziecie
- Jana 20:28, Tomasz Mu odpowiedział: Pan mój i Bóg mój!
- Dz 3:6-9, W imię Jezusa Chrystusa Nazarejczyka...
- Dz 7:59, Panie Jezu, przyjmij ducha mego...
- Dz 9:14, którzy wzywają Twego imienia....
- Dz 10:36, On to jest Panem wszystkich.
- Dz 10:42, że Bóg ustanowił Go sędzią żywych ...
- Dz 20:28, Kościołem Boga, który On nabył własną krwią...
- Rz 9:5 - Bóg ponad wszystkim
- Rz 10:13, kto wezwie imienia Pańskiego...
- Ef 5:14: A zajaśnieje ci Chrystus...
- Flp 2:6, Który chociaż był w postaci Bożej...
- Kolosan 2:9, bo w nim zamieszkuje całe wypełnienie boskości cieleśnie
- 1 Tm 2:5, Albowiem jeden jest Bóg, jeden też pośrednik ...
- Czy Jezus Chrystus miał początek?
- Czy Jezus jest równy Stwórcy? ( w kontekście terminu „jednorodzony”)
- Jana 8:58
- Jedyny prawdziwy Bóg – 1J 5:20 oraz Jana 17:3
- Hebr 1:5, Ja mu będę ojcem...
- Historia "trójcy"
- Jezus i relacje z Bogiem
- O jakim Bogu naucza Jezus
- Bóg Izraela (Jehowa) staje się Bogiem narodów - cz1.
- Paweł nauczał o jedynym Bogu
- Bóg Izraela (Jehowa) staje się Bogiem narodów - cz2
- Co Bóg mówi sam o Sobie
- Kolosan 1:15, obrazem Boga ...
- Władza Boga a władza chrystusa - 1Kor 15:27-28
- Trójca / na pdst. wikipedii
- Syn Boga, działa - Jana 5
- Cześć synowi - Jana 5:23 /notatki
- Beze mnie nic nie możecie uczynić - J 15:15
- Trójca - materiał do opracowania
- Władza Jezusa, moc - Mt 28:18
- Jezus królem z ramienia Boga JHWH
- Tron Jezusa, Tron Boga - Hebr 1:8
- Bóg Mocny - Iz 9:5
- Mt 28:19 - bk.
Dz 20:28, Kościołem Boga, który On nabył własną krwią...
Dz 20:28
Tekst grecki (Textus receptus): προσεχετε ουν εαυτοις και παντι τω ποιμνιω εν ω υμας το πνευμα το αγιον εθετο επισκοπους ποιμαινειν την εκκλησιαν του θεου ην περιεποιησατο δια του ιδιου αιματος
BW: Miejcie pieczę o samych siebie i o całą trzodę, wśród której was Duch Święty ustanowił biskupami, abyście paśli zbór Pański nabyty własną jego krwią.
BT: Uważajcie na samych siebie i na całe stado, nad którym Duch Święty ustanowił was biskupami, abyście kierowali Kościołem Boga, który On nabył własną krwią.
BG: Pilnujcież tedy samych siebie i wszystkiej trzody, w której was Duch Święty postanowił biskupami, abyście paśli zbór Boży, którego nabył przez własną krew
1. Sporne tłumaczenie
- Biblia Warszawsko - Praska (Ks. bp. Romaniuk) : "Kościołem Boga, odkupionym krwią [Jego] własnego [Syna]"
- NW: Zważajcie na samych siebie ina całą trzodę, pośród której duch święty ustanowił was nadzorcami, abyście paśli zbór Boga, nabyty przez niego krwią jego własnego Syna.
- Nowa Biblia Gdańska - Inicjatywa Śląskiego Towarzystwa Biblijnego, tłumaczenie z języków oryginalnych: Zajmijcie się sami sobą i całą trzodą, w której Duch Święty ustanowił was doglądającymi, aby paść zgromadzenie wybranych Boga, które nabył dla siebie poprzez szczególną krew.
- Nowy Testament, Nowy przekład z języka greckiego na współczesny język polski - tzw. Współczesny Przekład: Pilnujcie więc samych siebie i całej owczarni jako biskupi, ustanowieni przez Ducha Świętego; bądźcie pasterzami Kościoła Bożego, który Pan nabył na własność za cenę swej krwi
- Komentarz Żydowski do Nowego Testamentu. Przekładu Nowego Testamentu dokonał i komentarzem opatrzył Dawid H. Stern: Strzeżcie siebie i całego stada, w którym Ruach Ha-Kodesz uczynił was przywódcami, abyście paśli Wspólnotę Mesjaniczną Boga, którą nabył On sobie za cenę krwi własnego swego Syna.
2. Sens zdania
- jeśli Bóg _ojciec, nabył własną krwią - to nie jest prawda -bo była to krew Syna (człowieka Jezusa)
- jeśli dodamy Syna (okupiony krwią Syna) - to przekaz jest oczywisty
Potwierdza też ten pogląd J 1:7, 3:26 , etc - gdzie napisano, że to krew Syna, że On (Syn) przyszedł jako człowiek.
Jeśli zastosujemy" twierdzenie o pośrednictwie" (Jezus działał w imieniu Jah, wiec jakby Bóg sam działał) - nadal mowa o dwóch osobach.
3. Greka
wyrażenie τοῦ ἰδίου - „własnego" - spotyka się w egzegezie jako synonim: τοῦ ἀγαπητοῦ υἱοῦ - „ukochanego syna" wręcz „krewnego" (Dz 24:13). Zatem można także argumentować, że natchnionemu autorowi chodziło o odniesienie do Syna, tj. Jezusa