- Rdz 1,26 - Uczyńmy człowieka...
- Iz 35:4-5, On sam przychodzi, by zbawić was...
- Mt 4:5-7 - Kuszenie Jezusa
- Mt 16:16, Ty jesteś Mesjasz, Syn Boga żywego...
- Mt 26:63-65, Czy Ty jesteś Mesjasz, Syn Boży
- Łk 10:22, Ojciec mój przekazał Mi wszystko...
- Jana 1:1, Bogiem było Słowo...
- Jana 5:23: aby czcili (szanowali) Syna...
- Jana 14:9 - Pokaż nam Ojca...
- Jana 14:10 - Jezus w Ojcu
- Jana 14:14 - O cokolwiek prosić mnie będziecie
- Jana 20:28, Tomasz Mu odpowiedział: Pan mój i Bóg mój!
- Dz 3:6-9, W imię Jezusa Chrystusa Nazarejczyka...
- Dz 7:59, Panie Jezu, przyjmij ducha mego...
- Dz 9:14, którzy wzywają Twego imienia....
- Dz 10:36, On to jest Panem wszystkich.
- Dz 10:42, że Bóg ustanowił Go sędzią żywych ...
- Dz 20:28, Kościołem Boga, który On nabył własną krwią...
- Rz 9:5 - Bóg ponad wszystkim
- Rz 10:13, kto wezwie imienia Pańskiego...
- Ef 5:14: A zajaśnieje ci Chrystus...
- Flp 2:6, Który chociaż był w postaci Bożej...
- Kolosan 2:9, bo w nim zamieszkuje całe wypełnienie boskości cieleśnie
- 1 Tm 2:5, Albowiem jeden jest Bóg, jeden też pośrednik ...
- Czy Jezus Chrystus miał początek?
- Czy Jezus jest równy Stwórcy? ( w kontekście terminu „jednorodzony”)
- Jana 8:58
- Jedyny prawdziwy Bóg – 1J 5:20 oraz Jana 17:3
- Hebr 1:5, Ja mu będę ojcem...
- Historia "trójcy"
- Jezus i relacje z Bogiem
- O jakim Bogu naucza Jezus
- Bóg Izraela (Jehowa) staje się Bogiem narodów - cz1.
- Paweł nauczał o jedynym Bogu
- Bóg Izraela (Jehowa) staje się Bogiem narodów - cz2
- Co Bóg mówi sam o Sobie
- Kolosan 1:15, obrazem Boga ...
- Władza Boga a władza chrystusa - 1Kor 15:27-28
- Trójca / na pdst. wikipedii
- Syn Boga, działa - Jana 5
- Cześć synowi - Jana 5:23 /notatki
- Beze mnie nic nie możecie uczynić - J 15:15
- Trójca - materiał do opracowania
- Władza Jezusa, moc - Mt 28:18
- Jezus królem z ramienia Boga JHWH
- Tron Jezusa, Tron Boga - Hebr 1:8
- Bóg Mocny - Iz 9:5
- Mt 28:19 - bk.
Kolosan 2:9, bo w nim zamieszkuje całe wypełnienie boskości cieleśnie
Kolosan 2:9
Tekst grecki (Textus receptus): οτι εν αυτω κατοικει παν το πληρωμα της θεοτητος σωματικως
BW: Gdyż w nim mieszka cieleśnie cała pełnia boskości
BT: W Nim bowiem mieszka cała Pełnia: Bóstwo, na sposób ciała,
BG: Gdyż w nim mieszka wszystka zupełność bóstwa cieleśnie.
GP: bo w nim zamieszkuje całe wypełnienie boskości cieleśnie
1. Tłumaczenie tekstu
W Chrystusie „mieszka cieleśnie cała pełnia boskości [forma słowa theòtes]". Również w tym wypadku niektóre przekłady mówią o „Bóstwie" lub „Bogu" (Bp, BT, BWP), co dla zwolenników nauki o Trójcy oznacza, że w Chrystusie osobiście przebywa Bóg. Tymczasem Słownik grecko-polski (t. II, s. 451) definiuje theòtes prawie identycznie jak theiòtes - „boskość, bóstwo, boska natura". Syryjska Peszitta i łacińska Wulgata tłumaczą je na „boskość" (por. Bw). A więc i tu są mocne podstawy do oddania theòtes słowem oznaczającym cechę, a nie osobę
2. Kontekst całej wypowiedzi Pawła (List)
„Bóg uznał za dobre, żeby w nim zamieszkała cała pełnia" (Kol 1:19). W Chrystusie pozostaje więc cała pełnia, ponieważ tak „upodobało się Ojcu" (Bg), tak ‛zechciał Bóg' (BWP). A zatem mieszkającą w nim pełnię „boskości" Chrystus zawdzięcza decyzji podjętej przez Ojca.
To rodzi kolejny wniosek: Jeśli Chrystus byłby TYM Bogiem to nie logiczne byłoby by musiał uznawać, by w nim samym mieszkała ta "pełnia".
3. Kontekst Biblijny
Współuczestnikami Boskiej natury staną się również niektórzy ludzie: 2 P 1: 4 BT: " Przez nie zostały nam udzielone drogocenne i największe obietnice, abyście się przez nie stali uczestnikami Boskiej natury, gdy już wyrwaliście się z zepsucia /wywołanego/ żądzą na świecie."
Logiczny jest wniosek , że nie staną się oni TYM Bogiem.
A więc i Jezus mając boską naturę - nie jest TYM Bogiem (nie można logicznie wywnioskować z tego wersetu, że jest).
4. Kontekst główny
W rozdziale 2 Paweł pisze byśmy znali Chrystusa (wers2) - bo w nim są skryte skarby mądrości (w3), które obronią nas przed mamiącymi argumentami (w3).
Potem mówi by chodzić w jedności z Chrystusem (w6) .
Strzec sie by nie zostać uprowadzonym przez świat, a nie Chrystusa (w8) - którym mieszka pełnia boskości. (w9)
Następnie Paweł pisze do Chrześcijan "posiadacie zatem pełnię" ("i jesteście w Nim wypełnieni" GP) (w10)
Podsumowuje, że dzięki więzi z Chrystusem zastoją wskrzeszeni - za sprawą wiary w działanie Boga (w 12).
Co wynika z tych słów:
Przebywając niezliczone wieki z niebiańskim Ojcem, Jezus najlepiej poznał Jego osobowość i wolę. Podczas swej ziemskiej służby uczył innych tego, co mu przekazał Bóg, a swymi czynami odzwierciedlał Jego przymioty. Właśnie dlatego mógł powiedzieć: „Kto mnie ujrzał, ujrzał też Ojca" (Jana 14:9). Wszelka mądrość i poznanie Boga są więc ‛skryte w Chrystusie', czyli się w nim mieszczą, dlatego najlepszym sposobem zdobywania wiedzy o Jehowie jest pilne uczenie się wszystkiego o Jezusie.
Paweł pisze o naśladowaniu Chrystusa, bo on odzwierciedlał boską naturę Stwórcy w działaniu człowieka (miłość, mądrość, sprawiedliwość). Słowem: to Chrystus, będąc na ziemi pokazał jak ludzi mają postępować i jak nawiązywać relacje z TYM prawdziwym, jedynym Bogiem.
Potwierdza to również : Kol 1:15 - Chrystus obrazem Boga
Podsumowując: Jesus jest odrębnym bytem uznanym (w jakimś /dowolnym omawianym/ aspekcie) przez Boga.