- Rdz 1,26 - Uczyńmy człowieka...
- Iz 35:4-5, On sam przychodzi, by zbawić was...
- Mt 4:5-7 - Kuszenie Jezusa
- Mt 16:16, Ty jesteś Mesjasz, Syn Boga żywego...
- Mt 26:63-65, Czy Ty jesteś Mesjasz, Syn Boży
- Łk 10:22, Ojciec mój przekazał Mi wszystko...
- Jana 1:1, Bogiem było Słowo...
- Jana 5:23: aby czcili (szanowali) Syna...
- Jana 14:9 - Pokaż nam Ojca...
- Jana 14:10 - Jezus w Ojcu
- Jana 14:14 - O cokolwiek prosić mnie będziecie
- Jana 20:28, Tomasz Mu odpowiedział: Pan mój i Bóg mój!
- Dz 3:6-9, W imię Jezusa Chrystusa Nazarejczyka...
- Dz 7:59, Panie Jezu, przyjmij ducha mego...
- Dz 9:14, którzy wzywają Twego imienia....
- Dz 10:36, On to jest Panem wszystkich.
- Dz 10:42, że Bóg ustanowił Go sędzią żywych ...
- Dz 20:28, Kościołem Boga, który On nabył własną krwią...
- Rz 9:5 - Bóg ponad wszystkim
- Rz 10:13, kto wezwie imienia Pańskiego...
- Ef 5:14: A zajaśnieje ci Chrystus...
- Flp 2:6, Który chociaż był w postaci Bożej...
- Kolosan 2:9, bo w nim zamieszkuje całe wypełnienie boskości cieleśnie
- 1 Tm 2:5, Albowiem jeden jest Bóg, jeden też pośrednik ...
- Czy Jezus Chrystus miał początek?
- Czy Jezus jest równy Stwórcy? ( w kontekście terminu „jednorodzony”)
- Jana 8:58
- Jedyny prawdziwy Bóg – 1J 5:20 oraz Jana 17:3
- Hebr 1:5, Ja mu będę ojcem...
- Historia "trójcy"
- Jezus i relacje z Bogiem
- O jakim Bogu naucza Jezus
- Bóg Izraela (Jehowa) staje się Bogiem narodów - cz1.
- Paweł nauczał o jedynym Bogu
- Bóg Izraela (Jehowa) staje się Bogiem narodów - cz2
- Co Bóg mówi sam o Sobie
- Kolosan 1:15, obrazem Boga ...
- Władza Boga a władza chrystusa - 1Kor 15:27-28
- Trójca / na pdst. wikipedii
- Syn Boga, działa - Jana 5
- Cześć synowi - Jana 5:23 /notatki
- Beze mnie nic nie możecie uczynić - J 15:15
- Trójca - materiał do opracowania
- Władza Jezusa, moc - Mt 28:18
- Jezus królem z ramienia Boga JHWH
- Tron Jezusa, Tron Boga - Hebr 1:8
- Bóg Mocny - Iz 9:5
- Mt 28:19 - bk.
Z opisu chrześcijan w Biblii nie wynika, by zdawali sobie sprawę, iż Bóg jest "trójcą" nie formułowali też w żadnym razie takiej definicji.
Na długo przed narodzinami Jezusa powszechny był kult pogańskich bóstw pogrupowanych w trójki, inaczej triady. Jak przyznaje historyk Will Durant, „koncepcje boskiej trójcy pochodzą z Egiptu". A w dziele Encyclopædia of Religion and Ethics (Encyklopedia religii i etyki) James Hastings napisał: „Na przykład w religii hinduskiej spotykamy trynitarną grupę Brahmy, Siwy i Wisznu, a w religii egipskiej trynitarną grupę Ozyrysa, Izydy i Horusa".*
Klasycznymi źródłami teologii o Trójcy Świętej są traktaty O Trójcy Świętej (De Trinitate) takich Ojców Kościoła, jak Augustyn z Hippony (354-430) oraz Hilary z Poitiers (315-367), a także Suma Teologiczna średniowiecznego Doktora Kościoła Tomasza z Akwinu.
Przypisy
*
- W New Catholic Encyclopedia czytamy: „Wyrażenie ‚jeden Bóg w trzech Osobach' przyjęło się na stałe i zostało na dobre wcielone do chrześcijańskiego życia i wyznania wiary pod koniec IV stulecia. Dopiero to sformułowanie zasługuje na miano dogmatu Trójcy. U Ojców Apostolskich nie spotyka się niczego, co by w najmniejszym stopniu przypominało taki pogląd czy punkt widzenia" (1967, t. 14, s. 299).
- W The Encyclopedia Americana znajdujemy następującą uwagę: „Chrystianizm wywodzi się z religii żydowskiej, a religia żydowska była ściśle unitarna [wierzono, że Bóg jest jedną osobą]. Drogi wiodącej z Jeruzalem do Nicei nie sposób uznać za prostą. Trynitaryzm z IV wieku nie był dokładnym odzwierciedleniem wczesnochrześcijańskiej nauki o naturze Boga; wprost przeciwnie, był odstępstwem od tej nauki" (1956, t. 27, s. 294L).
- Według Nouveau Dictionnaire Universel „Platońska trójca - zwykłe przedstawienie w innej postaci starszych trójc czczonych przez dawniejsze ludy - to jakby racjonalna, filozoficzna trójca przymiotów, dająca początek trzem hipostazom, czyli osobom boskim, o których naucza się w kościołach chrześcijaństwa. (...) Stworzoną przez tego greckiego filozofa [Platona, IV w. p.n.e.] (...) koncepcję trójcy można spotkać we wszystkich starożytnych religiach [pogańskich]" (Paryż 1865-1870, red. M. Lachâtre, t. 2, s. 1467).
- Jezuita John L. McKenzie mówi w swym Dictionary of the Bible: „Jedność natury trójcy osób określają wyrazy ‚osoba' i ‚natura', które są gr[eckimi] terminami filozoficznymi; właściwie w Biblii nigdzie nie ma tych wyrazów. Owe definicje trynitarskie wyłoniły się po długotrwałych sporach, w trakcie których te i inne wyrazy, jak ‚istota' i ‚substancja', niektórzy teologowie błędnie odnieśli do Boga" (Nowy Jork 1965, s. 899).