- Czy zapis w Mt 5:31-32 dotyczy małżeństwa, które nie mam mocy prawnej?
- Czy Mt 5:31-32 i Łk 16:18 sobie przeczą?
- Czy pierwsze współżycie było grzechem? Starożytny Izrael.
- Czy w 1 Kor 5:1 rozpusta oznacza „zawarcie małżeństwa niezgodnego z prawem”?
- Mt 5:32 – cudzołóstwo, nierząd czy rozpusta?
- Pwt 22:20-21 definiuje nierząd ?
- Czy w Pwt 22:20-21 jest mowa o unieważnieniu małżeństwa ?
- Brak możliwości rozwodu w Prawie Mojżeszowym
- Gdzie dochodziło do pierwszego stosunku współmałzonków (zawarcia małżeństwa). Izrael starożytny.
- Czy Chrześcijanin musi przebaczyć współmałżonkowi, który dopuścił się zdrady?
- Do jakiego czynu dochodzi w 5 Mojż 22,23-24
- Starożytny Izrael - konieczność poślubienia gwałciciela
- Rozwód Boga z Izraelitami
Czy w Pwt 22:20-21 jest mowa o unieważnieniu małżeństwa ?
Notatki
Czy w Pwt 22:20-21 jest mowa o anulowaniu małżeństwa?
Słowo tłumaczone na „nierząd” w tym wersecie, niektórzy bez podstaw Biblijnych (nie wskazują żadnych dodatkowych wersetów*) starają się oddać jako „małżeństwo nieważne” (anulowane). Jednak jest to sprzeczne z treścią tego wersetu. Werset ten nie definiuje słowa „nierząd” - zobacz tutaj: http://www.biblia.start24.eu/442-Pwt-22-20-21-definiuje-nierzad-.html.
Tematem tego wersetu jest kara za oszustwo w kontekście zawartego związku. Werset nie mówi w jakimkolwiek kontekście, że „małżeństwo zostaje unieważnione” lecz za TAKIE oszustwo jest śmierć.
Czy małżeństwo było ważne w tym kontekście, czy nie - zobacz tutaj: http://www.biblia.start24.eu/442-Pwt-22-20-21-definiuje-nierzad-.html.
Zatem :
Pwt 22:20-21 nie nie mówi o anulowaniu małżeństwa lecz o skazaniu współmałżonka na śmierć. Co istotne, to w okresie narzeczeństwa byli oni już traktowani jak małżeństwo (np.: Pwt 22:22-29), i za współżycie w tym okresie z innym partnerem również groziła śmierć (Pwt 22:23-27).
Również za cudzołożenie była kara śmierci – a nie rozwiązanie małżeństwa (np. Kpł 20:10; Pwt 22:22).
Kontekst kary śmierci:
Jeśli zatem wykluczymy karę śmierci (w kontekście Chrześcijan), a uznamy, że Pwt 22:20-21 jest podstawa do unieważnienia małżeństwa (rozwodu) , to analogicznie: ponieważ za współżycie po ślubie była kara śmierci – jest ono również podstawą do unieważnienia małżeństwa (np. Kpł 20:10; Pwt 22:22) – co prowadzi wprost do jednego logicznego wniosku, iż w Mt 5;31-32, rozwód (nieważnienie małżeństwa) jest możliwy także w przypadku cudzołóstwa.
* Jeden ze zwolenników teorii o anulowaniu małżeństwa w swoim przekładzie w Mt 5:31-32 używa tego terminu. Nie zrobił tego żaden inny tłumacz w tłumaczeniach polskich.