- Czy Biblię można zrozumieć samodzielnie?
- Czy trzeba być wykształconym by móc rozumieć Biblię?
- Czy Biblię można interpretować?
- Dlaczego uważam, że Biblia jest księgą natchnioną przez Boga?
- Billia - czy jest natchniona przez Boga?
- Różne relacje - czy dowodzą sprzeczności?
- Dlaczego w relacjach ewangelistów nie ma tych samych informacji ?
- Ostatnia Pascha Jezusa
- Czy wg Mt 21:7 - Jezus jechał na dwóch osłach?
- Śmierć Judasza
- Kto kupił Pole Garncarza?
- Godzina ukzyżowania
- O czyje proroctwo chodzi w Mt 27:9
- Czy relacje o młodości Jezusa sobie przeczą?
Ostatnia Pascha Jezusa
Paschę obchodzono wieczorem po upływie 13 Nisan. Zwierze należało zabić między \"dwoma wieczorami\" (Wyj 12:6)*. Samo spożycie musiało wiec następować nocą** - 14 Nisan.
Jn 18:28
Wczesnym rankiem po wieczerzy Paschalnej Żydzi przyprowadzili Jezusa do Piłata. Sami do pałacu/pretorium \"nie weszli by sie nie skalać\" (Jn 18:28, por Dz 10:28) i by \"móc spożyć Paschę\".
O jaką paschę chodziło?
- 1. Żydzi ówcześnie nazywali też paschą cały okres obejmujący dzień Paschy i przypadające 15 Nisan Święto Przaśników***
- 2. Jezus umarł w dniu przed wielkim szabatem (Jn 19:31)
Jn 19:14
Przygotowanie do Paschy - jako 14 i 15 Nisan (uważane przez Żydów za jedno święto). Słowo paraskeué , tłum przygotowanie, występuje w 31 i 42 wersecie. Przygotowanie to dotyczyło 15 Nisan, którego wypadał w tym przypadku \"wielki szabat\"****.
*
- 1. Patrz przypis w BT
- 2. Wyj 12:17-18, Kpł 23:5-7, Pwt 16-6-7 + Biblischer Commentar über das Alte Testament: Genesis und Exodus - wskazują, ze chodzi o porę między zachodem słońca a zapadnięciem ciemności. Mogłyby to być godziny od 3 do 6.
- 3. Izraelici liczyli dzień od zachodu słońca do następnego zachodu.
**
- 1. czas potrzebny na przygotowanie (pieczenie, etc);
- 2. \"po zapadnięciu wieczora\" (Mk 14;17, Mt 26:20);
- 3. \"była noc\" (Jn 13:30)
***
Podczas Paschy składano dobrowolny pokojowy dar ofiarny, a kolejny, obowiązkowy, następnego dnia, 15 Nisan, pierwszego dnia Święta Przaśników. Żydzi obawiali się, że nie będą mogli spożywać tej drugiej ofiary, jeśli skalają się w sali, w której Piłat rozstrzygał sprawy sądownicze (A. Edersheim, The Temple )
****
Dzień 14 Nisan zawsze był szabatem. W 33 r n.e przypadał dodatkowo cotygodniowy \"dzień odpoczynku\" - nazywano go \"wielkim\", czyli podwójnym szabatem.