- Chrystus końcem prawa Mojżeszowego
- Prawo ceremonialne nas nie obowiązuje, ale prawo moralne tak (Prawo Mojżeszowe)
- Czy więc Chrześcijan nie obowiązują żadne normy moralne (w związku z końcem prawa mojżeszowego)?
- Dziesieć (X) przykazań
- Mesjasz końcem skałdania ofiar i prawa mojzeszowego
- Dlaczego Bóg odrzucił ofiarę Kaina.
- Czy w Kor 7:19 Paweł pisze o konieczności przestrzegania prawa mojżeszowego?
- Czy koniec prawa oznacza odstąpienie od norm moralnych?
- Na czym polegało wypełnienie prawa?
- Czy szabat mają przestrzegać Chrześcijanie?
- Szabat wieczny ?
- Odpoczynek Boga
- Dlaczego Żydzi musieli składać ofiary ze ZWIERZĄT ?
- Dlaczego Żydzi musieli składać ofiary ?
- Morderstwo a prawo mojżeszowe
Czy szabat mają przestrzegać Chrześcijanie?
Hebrajskie wyrażenie jom haszszabbát, „dzień sabatu”, pochodzi od czasownika szawát, który znaczy „odpoczywać; ustać; zaprzestać” (Rdz 2:2; 8:22). Po grecku „dzień sabatu” to he heméra tou sabbátou.
I. Szabat, ogólne informacje o szabacie:
- dzień święty dla Żydów Pwt 5:12
- odpoczynek od pracy (przybysze i zwierzęta też) Wj 20:10, 34:21, Pwt 5:12-15, Iz 58:13
- tego dnia składano dodatkową ofiarę ! (Lb 28:9-10)
- wymiana chlebów/placków, dodatkowo kadzidła (Kpł 24:5-9)
- kapłani w świątyni mogli pracować Mt 12:5 (1 Krn 9:32, 2Krn 23:4)
- obrzezanie można było przeprowadzać w szabat (sprawdzić - Jn 7:22)
- obchodzić jako "pamiątkę" wyzwolenia z Egiptu Pwt 5:15 (dlatego go mieli przestrzegać)
- nowość (jako nowy nakaz) dla Izraelitów (por. Lb 15:32-36; Wj 16:11-30)
- odpoczynek od pracy obowiązywał też:
- szabat w dniu przebłagania (Kpł 16:29-31, 23:28-31)
- szabat w zwołania/zgromadzenia święte (Kpł 23:2)
- wielki szabat / wielkie święto - zbiegnięcie się dwóch sabatów (Jn 19:31)
- święty dla Boga, jego złamanie uznawano za bunt przeciw Jahwe (Wj 31:14-15, Lb 15:32-36) - karą śmierć
- przykładowe zakazy
- zakaz pracy (Wj 35:5; Lb 15:32-36
- zakaz dłuższych podróży (Wj 16:29)
II. Czy szabat mają przestrzegać Chrześcijanie?
- Sabat nie dotyczy Chrześcijan -> Dotyczył Izraelitów
Wprowadzony po wyjściu z Egiptu (Wj 16:1 -> 16:22-23-> 16:28-29) jako:- przymierze zawarte nie z ich ojcami tylko z nimi Pwt 5:2-3 (czyli przed Izraelitami nie był przestrzegany przez sług Bożych)
- synowie Izraela mają go przestrzegać Wj 31:16-17 - bo to znak między Bogiem a NIMI
- Szabat nie był odrębną częścią prawa (osobnym prawem) zawierał sie w Prawie Mojżeszowym !
Przeczytaj koniecznie: Chrystus końcem prawa Mojżeszowego - List do Kolosan 2 rozdział: Sabat cieniem* przyszłości (16)- > rzeczywistość należy do Chrystusa (17), który skreślił prawo przez swoją śmierć (14) -> zobacz: Na czym polegało wypełnienie prawa?
- Sabat nie został wymieniony wśród obowiązków dla Chrześcijan (ważne - rozstrzygano kwestie związane z prawem mojż , etc)-> Dz 15:28-30
Zobacz też: Odpoczynek Boga
Zadaj sobie pytania:
Czy jesteś związany starym przymierzem czy nowym przymierzem? (zob Gal 2:21-31 ->3:15-1)
Czy obchodzisz szabat jako pamiątkę wyjścia z Egiptu? (Wj 16:1 -> 16:22-23-> 16:28-29 ->31:16-17)
Czy przestrzegasz wszystkich praw i obowiązków związanych z sabatem? Jeśli nie - to które wybrałeś i dlaczego?
np.
- tego dnia składano dodatkową ofiarę (Lb 28:9-10)
- wymiana chlebów/placków, dodatkowo kadzidła (Kpł 24:5-9)
Czy przestrzegasz wszystkich szabatów? (jeśli nie to dlaczego?)
np.
- szabat w dniu przebłagania (Kpł 16:29-31, 23:28-31)
- szabat w zwołania/zgromadzenia święte (Kpł 23:2)
- wielki szabat / wielkie święto - zbiegnięcie się dwóch szabatów (Jn 19:31)
* podobnie jak prawo, w którym się zawierał -> Hebr 10:1
Def. sabat, szabat - (hebr., od rdzenia szbt [ szin + be(j)t + taw] = odpoczywać, ustać, obserwować szabat); szabas (jid. szabes) - zródło: http://www.jhi.pl/psj/szabat_Szabat